تتر و پشتوانه دلاری آن ؛ همچنان مسئله‌ای در هاله ابهام

ارز مجازی تتر ، که ارزی برای تبادل دلار با کریپتوکارنسی‌ها است و وعده داده که همواره ارزش یک دلار خود را حفظ کند، از ماه آپریل تا امروز حدود ۲۰۰ میلیون به توکن‌هایش اضافه شده است. این درحالیست که مسئولین این ارز همیشه اعلام کرده‌اند که پشتوانه تتر دلار است به میزان تترهای در گردش، در حساب خود دلار دارند. این یعنی به میزان کل ۲۵۰۷۱۴۰۸۱۴ توکن‌های USDT در گردش، دلار موجود است اما اسناد و مدارکی برای این ادعا موجود نیست.

شاید بتوان برخی از نکات قابل تامل و بررسی راجع به تتر را موارد زیر دانست:

  1. داشتن ارتباطاتی با اکسچنج بیتفینکس که می‌تواند از طریق این ارتباط قیمت‌های بازار را ناگهانی افزایش یا کاهش دهد.
  2. عدم وجود شفافیت در تراکنش‌های تتر.
  3. نبود پشتوانه پول فیات کافی.

 

اینکه این موارد تا چه میزان واقعی یا نادرست است، یک بحث جدا است و بحث مهم‌تر این است که اخبار مربوط به این موارد مدام بین مشتریان این ارز در حال گردش است و حس عدم اطمینان و ترس دائما وجود دارد. البته چون تتر در صرافی‌های دیگری مانند HitBTC و بایننس نیز وجود دارد و بین کاربران مبادله می‌شود، خیال خیلی از مصرف‌کنندگان را کمی راحت می‌کند. کابران معمولا هنگام وقوع نوسانات شدید در بازار، ارزهای خود را به تتر تبدیل می‌کنند و ذخیره می‌کنند و بعد از آرام شدن بازار دوباره آن را به ارزهای دیگر تبدیل می‌کنند.

وجود یک ارز همواره پایدار و فارغ از نوسانات شدید، ایده بسیار جالبی است که کمپانی بزرگ چینی Bitmain و Circle به دنبال ایجاد آن هستند. این دو کمپانی نیز اعلام کرده‌اند قصد دارند یک ارز مجازی پایا مانند تتر ایجاد کنند و یک بانک انحصاری و پشتوانه کاملا شفاف برای آن ایجاد کنند. بانک‌های مرکزی در هر کشور وظیفه دارند تا از تورم و افزایش ناگهانی قیمت کالاها جلوگیری کنند و تا حد ممکن به اقتصاد کشور کمک کنند. این دو کمپانی اعلام کرده‌اند با همین ایده قصد دارند یک بانک مرکزی برای کریپتوکارنسی‌ها راه‌اندازی کنند. کوین دیگری هم با نام Basecoin وعده داده همین ایده را اجرا کند و قیمتش از ۱ دلار تجاوز نکند.

همانطور که برای همه ما در دنیای ارزهای دیجیتال ثابت شده است، دادن وعده‌های بزرگ و پروژه‌های اساسی، با زیرساخت قوی در مراحل اولیه همیشه کامل و عالی به نظر می‌رسند، اما اینکه در مراحل اجرا و پیاده‌سازی هم دقیقا به اهداف خود برسند، مسئله‌ای است که بسیار حائز اهمیت و قابل تامل است.

[related_post themes="flat" id="36030"]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *