صرافی ارزهای دیجیتال Circle X با کوین‌بیس وارد رقابت می‌شود

صرافی ارزهای دیجیتال Circle X با کوین‌بیس وارد رقابت می‌شودReviewed by بهاره رضاجوonMar 18Rating: ۵٫۰

در آینده‌ای نه چندان دور، شرکت استارتاپی سیرکل (Circle) با حمایت سرمایه‌گذاران خطرپذیر طرح‌هایی برای ایجاد نوعی صرافی جامع خواهد داشت.

این خبر در ۲۶ فوریه به دنبال خرید صرافی بزرگ پولونیکس(Poloniex) توسط شرکت سیرکل اعلام شد. گفتنی است این خرید تا به امروز یکی از بزرگترین خریدهای این شرکت بوده است.

شون نویل (مدیرعامل اجرایی سیرکل) به کوین‌دسک گفت:

در آینده به جای چند توکن انگشت‌شمار با قابلیت‌های متعدد، شاهد عرضه انبوهی از توکن‌ها خواهیم بود که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند.

نویل بر این باور است که سرویس جدید (که به طور رسمی سیرکل پولونیکس نامیده می‌شود)، نوعی صرافی با خدمات کاملا جدید است که امکان دسترسی به تمام ارزهای دیجیتال و توکن‌های رمزپایه را به کاربران می‌دهد.

به گفته‌ی مدیران سیرکل، این خرید برای هر دو شرکت حالت برد – برد دارد.

مشتریان سیرکل بار دیگر خواهند توانست بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر را خریدوفروش کنند (گفتنی است این شرکت از دسامبر ۲۰۱۶ به این سو دیگر در زمینه خرید و فروش بیت‌کوین فعالیت نداشته است). مجموعه سیرکل دارای ساختار و الگوی قابل قبولی بوده و بیش از پنج سال پیش با ۱۴۰ میلیون دلار سرمایه‌ی خطرپذیر راه‌اندازی شد. مشتریان پولونیکس هم به این مجموعه دسترسی خواهند داشت.

این ادغام به احتمال زیاد برای پولونیکس سود زیادی به همراه خواهد داشت؛ چرا که از چند ماه گذشته به دلیل افزایش شکایات از خدمات این صرافی، سرعت مبادلات در آن تا حدودی کاهش یافته است.

در حالی‌که برخی گزارش‌ها قیمت خرید را تا ۴۰۰ میلیون دلار می‌دانند، مدیران سیرکل در توضیحاتی که درباره‌ی آغاز این معامله در بهار گذشته به کوین‌دسک دادند این رقم را تأیید نکردند.

به گفته‌ی جرمی آلیر (بنیانگذار و مدیرعامل سیرکل)، در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نفر در این استارتاپ مشغول به کار هستند و انتظار می‌رود ۱۰۰ نفر دیگر را نیز برای تحقق رویای «جمع‌گرایی مالی‌اش» به خدمت بگیرد.

آلیر گفت:

این یک نقطه‌ی عطف است که در آن بخش عمده‌ای از کالاهای مصرفی را می‌توان بر اساس این بازارها و زیرساخت ایجاد کرد.

اساس این تحول را باید در چیزی جست که سیرکل از آن به عنوان Circle X یاد می‌کند. بر اساس این مفهوم، دیگر صرافی‌ها بر اساس نوع ارزی که خرید و فروش می‌کنند دسته‌بندی نمی‌شوند و هر صرافی به خرید و فروش همه نوع ارز دیجیتالی می‌پردازد.

در مقابل، صرافی‌های دیگر همانند امروز فقط به چند ارز مشخص نمی‌پردازند و انبوهی از توکن‌ها را که هر کدام نشانگر نوعی دارایی (از دارایی‌های سنتی گرفته تا دارایی‌های جدید) هستند در بر خواهند گرفت.

نویل گفت:

ما آینده‌ی پولونیکس را به عنوان یک بازار کامل می‌بینیم که در آن توکن‌ها می‌توانند نماینده‌ی تمام انواع دارایی و تمام توافق‌نامه‌های قراردادی باشند.

وی افزود:

در آینده شاهد چیزهایی خواهیم بود که به منظور ایجاد توافق یا ارزش کاربردی به کار می‌روند و ممکن است نوسان کمتری (نسبت به ارزهای دیجیتال کنونی) داشته باشند. در آینده شاهد برخی از توکن‌ها خواهیم بود که واقعا دارایی به حساب می‌آیند و این کاملا درست است.

سیرکل تفاوتی بین مبادلات ارزهای دیجیتال، مبادلات سهام و مبادلات در بازارهای نقدی قائل نیست و بر این باور است که همه‌ی معاملات در یک فضای یکپارچه اتفاق خواهد افتاد؛ فضایی که دنیای دیجیتال را به دنیای واقعی متصل می‌کند.

آلیر به کوین‌دسک گفت:

از دیدگاه ما، یکپارچه‌سازی همه‌ی این‌ها و گرد آوردن‌شان زیر یک سقف به ما این امکان را می‌دهد تا ایده‌های گسترده‌تری را برای توسعه‌ی کالاهای مصرفی تحقق بخشیم.

این نوع جدید از صرافی نه تنها می‌تواند صرافی‌های ارز دیجیتال سنتی مانند کوین‌بیس (Coinbase) را مجبور کند از تمام مهارت‌هایشان استفاده کنند، بلکه می‌تواند با سیستم‌های تجاری جایگزین (ATS) مانند tZero و Templum که توکن‌های رمزپایه را (که به عنوان اوراق بهادار تنظیم می‌شوند) دسته‌بندی می‌کنند رقابت کند.

نویل قصد دارد به عنوان بخشی از این فرایند (که آن را تکامل می‌نامد) پول‌های بدون پشتوانه (فیات) را با محصول فعلی پولونیکس ادغام کند.

با این‌که پولونیکس امکان معامله‌ی تقریبا ۱۰۰ نوع ارز دیجیتال مختلف و توکن‌های رمزپایه را فراهم می‌کند، کاربرانش مجبور شده‌اند برای تبدیل سرمایه‌شان به فیات آن را به پلتفرم‌هایی مانند پلتفرم سیرکل منتقل کنند. اما سیرکل قادر خواهد بود با استفاده از قوانین موجود خود برای افزایش تعداد ارزهای رسمی در خدمات صرافی خود استفاده کند.

او گفت:

ما مجوزها و روابط لازم را در اختیار داریم تا این امر از طریق دلار آمریکا و نیز یورو و پاوند انگلیس صورت گیرد.

از آن‌جا که در حال حاضر برنامه‌ای برای خارج کردن هیچ‌یک از توکن‌های موجود در پولونیکس وجود ندارد، نویل گفت:

سیرکل در حال ایجاد یک چارچوب قانونی است که فرایند انتخاب این‌که کدام توکن‌های مطلوب می‌توانند به آن پلتفرم اضافه شوند را تسریع می‌کند.

بنابراین سیرکل نه فقط به دنبال اضافه شدن به پولونیکس است، بلکه می‌خواهد برخی از مشکلاتی را که این صرافی با آن روبه‌رو است حل‌وفصل کند.

گاهی شکایاتی مبنی بر تأخیر در تراکنش‌ها و رد درخواست‌ها در کانال‌های عمومی وجود داشته است. نویل گفت:

برای مقابله با مشکلاتی از این دست، سیرکل تعدادی از ابزارهای سفارشی خود را در اختیار آنها قرار خواهد داد.

به عنوان مثال ابزار دایامتر (Diameter) یکی از مهم‌ترین ابزارهای طراحی‌شده‌ی داخلی است که به عنوان وسیله‌ای برای حل مسائل پولونیکس به منظور رسیدگی به تعدادی از درخواست‌های دریافتی مشتریان به کار می‌رود.

دایامتر مستقیم به بخش اجرایی پلتفرم متصل می‌شود و پیش از آن‌که نیروی انسانیِ بخش خدمات به مشتری به سیستم متصل شوند، به عنوان یک فیلتر عمل می‌کند. از آن‌جا که این ابزار راه‌حل‌های مبتنی بر مشکلات خاص را به صورت خودکار ارائه می‌کند، تیم نیروی انسانی قادر خواهند بود با کمک آن پاسخگوی تعداد بیشتری از درخواست‌های خدمات مشتریان باشند.

در حال حاضر تیم پشتیبانی جهانی سیرکل در اروپا و آمریکا از ابزار دایامتر استفاده می‌کنند.

نویل گفت:

این ابزار با نیازهای پولونیکس به ویژه در کوتاه مدت مطابقت دارد.

اما در درازمدت، شاید خرید این صرافی مزیت مهم‌تری داشته باشد و آن حل مشکل مقررات مالی است. سیرکل در اعلان مطبوعاتی خرید این صرافی، این تعهد را به عنوان یکی از زمینه‌های مهم کمک به پولونیکس نامید.

نویل در مصاحبه، کمی از اهمیت مسئله کاست و گفت:

پولونیکس کار خوبی انجام داده است و به قوانینی که برای پایبندی به حمایت از مشتریانش نیاز دارد وفادار مانده است.

با این حال، ناتانیل پوپر (گزارشگر نیویورک تایمز) یک لینک از یک تصویر را در توییتر منتشر کرد که ظاهرا نشان می‌داد کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده موافقت کرده است فقط در صورتی که سیرکل پولونیکس را به عنوان یک سیستم تجاری جایگزین ثبت کند، پیگیری اقدامات قانونی علیه این صرافی را متوقف خواهد کرد.

البته آلیر درستی این اطلاعات را تأیید نکرد و در پاسخ به سؤالات مطرح‌شده در رابطه با این توییت گفت:

ما بر این باوریم که فناوری توسعه‌یافته توسط شرکت‌هایی مانند سیرکل مکمل این مأموریت و در انتظار همکاری بیشتر با تمام قانونگذاران داخلی و خارجی است

 

[related_post themes="flat" id="35890"]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *