بیت کوین چیست ؟

Websait: Bitcoin.com

هر کشوری ارز خود را دارد. اکثر کشورهای اروپایی از یورو استفاده می کنند، ارز روسیه روبل و ایالات متحده آمریکا دلار آمریکا است. . ما در بانک ها یا مبادلات خارجی از ارز مشخصی استفاده می کنیم ، پول را با استفاده از بانک ها و موسسات در سراسر جهان انتقال می دهیم و یا آن را سرمایه گذاری می کنیم.

بیت کوین یک شبکه و ارز پرداخت جدید است. تراکنش های این شبکه به صورت همتا به همتا و بدون نیاز به واسطه ها انجام می شوند. این بدان معناست که ما برای انجام تراکنش ها نیاز به نهاد های متمرکز مانند بانک یا موسسات دیگر نداریم.

تفاوت اصلی بیت کوین با ارزهای سنتی غیرمتمرکز بودن آن است. بیت کوین روی یک پایگاه داده غیرمتمرکز به اسم بلاک چین فعالیت می کند.

مخترع بیت کوین چه کسی است؟

مخترع یا توسعه دهنده بیت کوین، فردی (یا افرادی) ناشناس به اسم ساتوشی ناکاموتو است. تاکنون هویت این فرد یا گروه فاش نشده است و فقط چند حدس و گمان درباره آن وجود دارد. گفته می شود که زمان ارائه بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو حدود ۱ میلیون کوین برای خودش اختصاص داد. بنابراین اگر این روایت حقیقت داشته باشد، او روز به روز ثروتمند تر می شود و اگر قیمت بیت کوین همینطور افزایش پیدا کند، او تبدیل به ثروتمندترین فرد جهان خواهد شد.

مالک شبکه بیت کوین چه کسی است؟

شبکه بیت کوین هیچ مالکی ندارد، درست همانطور که هیچ فردی مالک هوا نیست. در بیت کوین کاربران سراسر جهان به شبکه متصل می شوند و آن را باهم کنترل می کنند. توسعه دهندگان بیت کوین اگرچه آن را بهبود می بخشند اما تغییر در پروتکل اصلی بیت کوین امکان پذیر نیست . بیت کوین به صورت متن باز منتشر شده است، هر کاربر می تواند نسبت به نیاز های خود از پروتکل برای ساخت برنامه های کاربردی استفاده کند

بیت کوین چگونه کار می کند؟

با پول سنتی، انتقال وجوه از یک حساب به دیگری نیاز به برخی از سازمان های واسطه است. بیت کوین کاملا متفاوت عمل می کند و هیچ واسطه ای در کار نیست. در پروتکل بیت کوین، اعتماد از سازمان و انسان ها به کامپیوترها منتقل شده است. انسان و سازمان های واسطه می توانند خواسته یا ناخواسته مرتکب اشتباه شوند، اما کامپیوتر ها فاقد احساسات و اشتباهات انسانی هستند.

به طور کلی تمام تراکنش های دیجیتالی (متمرکز یا غیرمتمرکز)، برای انجام نیاز به تایید دارند. وقتی شما قصد ارسال پولی از طریق بانک دارید، در حقیقت طی یک پروسه، سیستم ابتدا موجودی حساب بانکی شما را چک می کند و در صورت مقارن بودن آن با مبلغ تراکنش در مرحله بعد، موجودی حساب شما را کم می کند و به موجودی حساب دیگر اضافه می کند.

اما همانطور که گفتیم، بیت کوین غیرمتمرکز فعالیت می کند و واسطه هایی مانند بانک در این شبکه حذف شده اند. پس کامپیوترهای سراسر شبکه وظیفه تایید تراکنش ها را انجام می دهند.

بیت کوین ها در فضایی به اسم wallet یا کیف پول ذخیره می شود. کیف پول مانند حساب بانکی است اما تحت نظر هیچ واسطه ای نیست و متعلق به خودتان است.

فرض کنید با استفاده از بیت کوین قصد انتقال پول را دارید. شما آدرس کیف پول فرد دیگری را از دریافت می کنید و تراکنش را انجام می دهید. مقدار بیت کوین از آن تراکنش وارد شبکه می شود اما اینجا دیگر بانک یا شرکت های واسطه نقشی ندارند و سیستم های کامپیوتری، محاسبات تراکنش را انجام می دهند.

در پروتکل بیت کوین، افراد مختلفی در سراسر جهان کامپیوتر های قدرتمند خود را برای در اختیار شبکه قرار می دهند. اما این کار آن ها فقط برای کمک به شبکه بیت کوین نیست. کسانی که کامیپوترهای خود را در اختیار شبکه قرار می دهند ماینر یا استخراج کننده نامیده می شوند. به ازای محاسبات و تایید تراکنش ها، بیت کوین های جدیدی تولید می شوند و به ماینر های شبکه تعلق می گیرند یا به نوعی ماینرها بیت کوین را استخراج می کنند.

راه های تهیه بیت کوین؟

به طور کلی راه های تهیه بیت کوین به صورت زیر است :

استفاده از روش پرداخت بیت کوین و فروش کالا و خدمات به افراد دیگر

دریافت بیت کوین به عنوان دستمزد یک فعالیت

خرید از صرافی ها و مبادله گرهای آنلاین

مبادله مستقیم

استخراج بیت کوین

چرا مردم به بیت کوین اعتماد می کنند؟

در حقیقت مردم به بیت کوین اعتماد می کنند چون نیازی به اعتماد سازی نیست. بیت کوین کاملاً متن باز و توزیع شده است. یعنی هر کسی می تواند هر زمان که بخواهد به سراسر کد منبع آن، دسترسی داشته باشد. بنابراین هر توسعه دهنده ای در جهان می تواند به دقت نحوه کار بیت کوین را مطالعه کند. تمام تراکنش ها بدون نیاز به واسطه شخص سوم و به صورت همتا به همتا انجام می شود. مردم می توانند مطمئن باشند که یک تراکنش به صورت صحیح انجام می شود زیرا هر کس دارای یک نسخه از بلاک چین بیت کوین است و نمی توان آن را دستکاری کرد.

سطح دشواری پرداخت با بیت کوین چگونه است؟

بسیار آسان است و روز به روز آسان تر می شود. شما می تواند در کیف پول خود با استفاده از چند دکمه ساده، عملیات ارسال یا دریافت را انجام دهید. اگر کیف پول روی موبایل شما باشد می توانید با اسکن کد QR ، پرداخت را سریعا انجام دهید.

اگر بیت کوین هایم را از دست بدهم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تراکنش ها در بیت کوین قابل بازگشت نیستند، بنابراین اگر بیت کوینهایتان به سرقت بروند و مدارک کافی از سارق نداشته باشید، بیت کوین ها دیگر قابل بازگشت نیستند. سرقت بیت کوین فقط از راه دسترسی به کیف پول قربانی انجام می شود، بنابراین توصیه می شود امنیت کیف پول خود را تا حد امکان بالا ببرید. اگر کیف پول خود را گم کنید یا از آن بک آپ نداشته باشید یا به هر نحوی دسترسی به آن را به طور کامل از دست بدهید، بیت کوین ها در شبکه خواهند ماند، اما برای همیشه از گردش خارج می شوند.

آیا بیت کوین می تواند به یک شبکه پرداخت اصلی تبدیل شود؟

بیت کوین می تواند در شبکه توزیع شده ای که دارد، تراکنش های زیادی را در چند ثانیه پردازش کند اما هنوز برای رسیدن به سرعت و ظرفیت تراکنش های کارت های اعتباری، مانند ویزا کارت آماده نیست. بیت کوین یک پدیده جدید است و روز به روز بر گسترش آن اضافه می شود. تبدیل شدن به ارز و شبکه پرداخت اصلی در جهان، نیازمند زمان برای پذیرش در صنایع مختلف دارد و اتقا بیشتر دارد. با توجه به ویژگی های منحصر به فرد بیت کوین، این امر دور از ذهن نیست

آیا بیت‌کوین قانونی است؟

تاکنون دولت های زیادی درباره بیت کوین سکوت کرده اند اما به صروت یک عرف، بیت کوین غیرقانونی نیست. بعضی از دستگاههای قضایی مانند چین و روسیه، ارزهای دیجیتالی را قانونی نمی دانند اما از نظر اجرایی نتوانستند جلوی این جریان را بگیرند. الیته به دلیل ماهیت خاص بیت کوین، احتمالا در آینده قوانینی برای این حوزه تعیین شود.

در ایران بیت کوین به صورت رسمی قانونی یا غیرقانونی اعلام نشده است اما بانک مرکزی اخیرا درباره آن برخی از شرایط را اعلام کرده است. زمانی که در حال نگارش این مقاله هستیم، در صرافی های آنلاین ایرانی، خرید و فروش بیت کوین به صورت آزادانه انجام می گیرد

بیت‌کوین در ایران قانونی است؟

نمی توان گفت که بیت کوین در ایران قانونی است یا خیر. در واقع قانون در مورد بیت کوین در ایران ساکت است. تقریبا بیت کوین مانند وی پی ان است. نه معلوم است که قانونی است و نه معلوم است که غیرقانونی است. می شود گفت بیت کوین چون محدود به کشور و جغرافیای خاصی نیست، در ایران قانونی است اما مسئولین درباره قانونی یا غیرقانونی بودن آن اظهار نظر نکرده اند.

اما مواردی هست که کمی استفاده از بیت کوین را در چارچوب قانون شفاف تر می کند.

سعید مهدیون معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی از نهایی شدن یک سناریو از ۵ سناریوی مواجه با بیت کوین و پول‌های مجازی در مرکز ملی فضای مجازی خبر داد و گفت: روح کلی این سناریو مواجهه و برخورد قانونمند با این پدیده برای استفاده از مزایای آن در کشور است.

وی با تشریح آخرین وضعیت سیاست‌گذاری برای بیت کوین (پول مجازی) در کشور، ادامه داد: ۵ سناریو در جلسات کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی بررسی شد و اعضاء نسبت به یک یا دو سناریو نظر مساعدتری داشتند.

مهدیون ادامه داد: با تصویب یک سناریو در کمیسیون عالی تنظیم مقررات کار روی این سناریو آغاز شد و به موازات آن کمیسیون  عالی امنیت مرکز ملی فضای مجازی نیز بررسی ابعاد امنیتی این موضوع را آغاز کرد.

معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی گفت: در کمیسیون عالی تنظیم مقررات ابعاد اقتصادی پول‌های الکترونیکی و در کمیسیون عالی امنیت ابعاد امنیتی این موضوع برسی می‌شود و مقرر شده در جلسه مشترکی نتیجه مطالعات هر دو کمیسیون یکپارچه شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به افت و خیزهای یک سال اخیر که با ورود پول‌های دیگر به جمع پول‌های الکترونیکی همراه بود، سناریوی ابتدایی تغییراتی کرد و تکامل یافت.

وی ادامه داد: مطالعات اقتصادی کمیسیون عالی تنظیم مقررات تقریباً نهایی شده و پس از آماده شدن نتیجه مطالعات کمیسیون عالی امنیت و یکپارچه شدن مطالعات دو کمیسیون احتمالاً دو تا سه ماه برای تهیه پیشنهاد کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی زمان لازم است و پیش‌بینی می‌شود پیشنهاد نهایی حدود سه تا چهار ماه آینده به شورای عالی فضای مجازی ارسال شود.

وی تأکید کرد:‌ مقررات‌گذاری برای بیت‌کوین و پول‌های الکترونیکی، نیازمند تصویب در شورای عالی فضای مجازی است. زیرا کمیسیون‌های عالی مرکز ملی فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای عالی فضای مجازی اقدام به تصویب دستورالعمل‌ها می‌کنند که از آنجا که در این زمینه تا کنون مقرراتی وجود نداشته وضع مقررات اولیه باید توسط شورا انجام شود.

مهدیون در پاسخ به اینکه هم اکنون برخی صرافی‌ها تبدیل بیت کوین به پول فیزیکی را انجام می‌دهند، این اقدام قانونی یا غیرقانونی است،‌ گفت: زمانی که قانون ساکت است بسته به برداشت افراد ۲ تعبیر وجود دارد که یک برداشت از سکوت قانون می‌تواند بلامانع بودن موضوع باشد.

بیت کوین یکی از پول‌های دیجیتالی است که به سرعت در فضای مجازی فراگیر شده‌اند و توسط هیچ ارگان یا نهاد دولتی اداره نمی‌شود.

بیت‌کوین به کاربران امکان می دهد بدون هیچ واسطه‌ای انتقال پول غیر قابل بازگشت انجام دهند.

تراکنش فوری و بدون واسطه، پرداخت جهانی، کارمزد بسیار پایین و بی‌تاثیری تحریم بر بازکردن حساب بیت کوین، از ویژگی‌های این پول است.

همچنین بیت‌کوین از روش‌هایی از جمله exchange (خرید بیت کوین با سایر ارزها از صرافی‌ها) و درآمد قطره‌ای در ازای مشاهده تبلیغات حاصل می‌شود.

وب سایت‌هایی نیز وجود دارند که به اعضای خود بیت‌کوین رایگان می‌دهند. عملکرد این وب سایت‌ها عموما مبتنی بر بخت آزمایی است.

سپس بیت‌کوین می‌تواند با تبدیل به سایر ارزها یا خرید از درگاه بیت کوین فروشگاه‌ها به فضای فیزیکی ورود پیدا ‌کند.

بیت کوین ها چگونه تولید می شوند؟

روش بیت کوین برای نگهداری از شبکه Proof of Work یا پاداش کار نام دارد. طی این کار، کاربران با انجام محاسبات و تایید تراکنش های شبکه، پاداش دریافت می کنند. در شبکه بیت کوین، کاربران کامپیوترهای خود را در اختیار شبکه قرار می دهند تا محسبات ریاضی برای تراکنش ها و ثبت آن در بلاک چین را انجام دهند.

به تراکنش های ارزهای دیجیتال که در بسته های داده جمع می شوند، بلاک می گویند. پردازش به موقع این بلاک ها برای صحت انجام فرآیند تراکنش ضروری است و از آنجا که هیچ نهاد مرکزی وجود ندارد که بتواند همه  فرآیند پردازش را به درستی انجام دهد، کامپیوتر ها این مسئولیت را به عهده می گیرند. به این کار استخراج گفته می شود . ماینر ها کامیپوتر های خود را در اختیار شبکه قرار می دهند تا به پردازش و حاسبات شبکه کمک کنند و وقتی که یک بلاک داده به درستی ماین می شود و معیارهای الگوریتم و ریاضی مشخص می شود، ماینرها پاداشی از بیت کوین ها و درصدی از کارمزد تراکنش بلاکی که پردازش کرده اند را دریافت می کنند.

طراحی پروتکل بیت کوین به گونه ایست که بیت کوین های جدید را با نرخ ثابتی تولید می کند. به این ترتیب استخراج بیت کوین یک کسب و کار رقابتی خواهد شد. اگر استخراج کنندگان بیشتری به شبکه بپیوندند، سودآوری مرتباً دشوار خواهد شد و استخراج کنندگان باید بدنبال بازده برای کاهش هزینه های استخراج باشند. هیچ مرجع مرکزی یا توسعه دهنده ای، اختیار آنرا ندارد تا سیستم را برای افزایش سود، کنترل یا دستکاری کند.هر نُد بیت کوین در جهان، هر آنچه را که در تطابق با قوانینی که انتظار میرود سیستم از آن پیروی کند، نباشد حذف خواهد کرد.

بیت کوین ها با نرخی کاهنده و قابل پیش بینی، تولید می شوند. تعداد بیت کوینهای جدیدی که هر سال تولید می شود، بطور اتوماتیک در طول زمان نصف می شود تا اینکه مجموع بیت کوینهای موجود به ۲۱ میلیون برسد. از این هنگام به بعد، دیگر بیت کوینی صادر نخواهد شد. در این نقطه، احتمالاً بطور اختصاصی به استخراج کنندگان بیت کوین مقدار کمی کارمزد تراکنش پرداخت خواهد شد.

منبع: bitcoin.com

تهیه شده توسط وبسایت آتادکس

[related_post themes="flat" id="36241"]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *