حمله ۵۱ درصد فقط با ۵۵۷ دلار!

یکی از منابع خبری ادعا می‌کند که به صورت دقیق هزینه حمله ۵۱ درصد بعضی از بزرگترین ارزهای دیجیتالی را محاسبه کرده است.crypto51 منبع این خبر است که در لیست خود ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین، اتر، بیت کوین کش، لایت کوین و مونرو را قرار داده است و برای هر کدام از ارزهای دیجیتالی موجود در لیست، هزینه یک ساعت حمله ۵۱ درصد به شبکه آن‌ها را در این لیست درج کرده است. این هزینه شامل Hash power مورد نیاز برای حمله است که از سرویس دهنده‌های اجاره ای استاندارد مثل NiceHash می‌توان آن را تهیه کرد.

ارز دیجیتالی بایت کوین که از الگوریتم CryptoNight برای رمزنگاری استفاده می‌کند و ارزش بازاری آن ۱ میلیارد دلار است، تنها با ۵۵۷ دلار می‌توان Hash power مورد نیاز برای حمله ۵۱ درصد به آن را تهیه کرد. لایت کوین کش که از هارد فورک جدید لایت کوین به وجود آمد نیز فقط با ۵۱۵ دلار، می‌توان Hash power مورد نیاز برای این حمله ۵۱ درصد را در اختیار گرفت. البته هزینه مورد نیاز برای حمله ۵۱ درصد به بیت کوین و اتر هم در این لیست آمده است، برای بیت کوین مبلغ ۵۵۴ هزار دلار و برای شبکه اتریوم ۳۶۰ هزار دلار برای اجاره Hash power ذکر شده است. همچنین برای انجام حمله ۵۱ درصد به بیت کوین کش نیز ۷۲ هزار دلار نیاز است.

crypto51 این خبر را برای تشویق یا کمک کردن به هکرها منتشر نکرده است، طبق گفته این وب سایت هدف اصلی آن‌ها نشان دادن مشکل به مردم است و همین امر باعث می‌شود، مردم در مورد آن به گفتگو بپردازند و به دنبال حل کردن آن باشند.

51 درصد حمله

اخیرا هم یک محقق برزیلی با بررسی که انجام داده بود، اعلام کرد که برای انجام حمله ۵۱ درصد به اتریوم کلاسیک نیاز به ۵۵ میلیون دلار پول است، البته این تحقیق برای به دست آوردن ۵۱ درصد از شبکه اتریوم کلاسیک است که تفاوت آن با مبالغی که در بالا ذکر شده بود، در مدت زمان در اختیار داشتن شبکه است. موارد ذکر شده برای بیت کوین و اتریوم به مراتب کمتر از اتریوم کلاسیک است که دلیل آن محاسبه میزان Hash power مورد نیاز برای حمله ۵۱ درصد در زمان محدود یک ساعت به شبکه اتریوم و بیت کوین است.

بعد از منتشر شدن این خبر، Charlie Lee -خالق لایت کوین- در توئیتر خود نوشت:

Crypto51 نشان داد که حمله ۵۱ درصد به کوین‌های کوچکی که با الگوریتم POW کار می‌کنند، به سادگی امکان پذیر است. برای بعضی از کوین‌ها، ۱۰۰ درصد Hashrate قابل اجاره از NiceHash هست که هزینه‌های سرمایه را از حمله حذف می‌کند. برای مثال بایت کوین که حجم بازاری آن ۱ میلیارد دلار است، می‌تواند تنها با ۵۵۷ دلار، مورد حمله ۵۱ درصد قرار بگیرد!

تهیه کنندگان این لیست مدعی هستند که این کار را برای روشن کردن و آگاه کردن مردم از ریسک مورد حمله ۵۱ درصد قرار گرفتن ارزهای دیجیتالی کوچک انجام داده‌اند. این تیم به طور خاص به حمله ۵۱ درصد اخیر بیت کوین گلد که هارد فورکی از بیت کوین است، اشاره می‌کند، که هکرها ۱۸ میلیون دلار از شبکه با موفقیت به سرقت بردند.

نظر شما در مورد هزینه‌های تدارک حمله ۵۱ درصد چیست؟ آیا این هزینه‌ها از محبوبیت ارزهای دیجیتالی که از الگوریتم POW استفاده می‌کنند، می‌کاهد؟

[related_post themes="flat" id="36018"]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *